Suuressa valiokunnassa käsiteltiin perjantaina 2.9. euromaiden taloudelliseen tukemiseen liittyvien Euroopan rahoitusvakausvälineen (ERVV) ja Euroopan vakausmekanismin (EVM) muutossuunnitelmia.
Perussuomalaiset katsoo, että nyt ollaan laajentamassa euromaiden rahoitusvakausjärjestelmien toimintavaltuuksia ja -mahdollisuuksia siten, että suunnitellut muutokset mahdollistavat myös määräenemmistöpäätökset sellaisissa tärkeissä kysymyksissä, jotka voivat olla Suomen edun vastaisia.
Julkisen keskustelun keskittyessä Kreikan muutaman sadan miljoonan euron käteisvakuuksiin on hallitus kaikessa hiljaisuudessa korottamassa Euroopan rahoitusvakausvälineelle annettavien valtion takausten enimmäismäärää 7,9 miljardista eurosta 13,9 miljardiin euroon. Summan korotus mahdollistaisi muun muassa velkamaiden ns. ennakoivan tukemisen, vaikkei niillä olisi voimassaolevaa valvottua sopeutusohjelmaa, kuten asianlaita on nykyisin esimerkiksi Kreikan kohdalla.
Nämä ennakoivat toimenpiteet luovat järjestelmän, jossa Espanjan ja Italian kaltaiset talousvaikeuksissa kaulaansa myöten lilluvat maat voivat pyytää muilta euromailta taloudellista tukea jo ennen rahojensa loppumista. Nämä pyynnöt olisivat velvoittavia myös Suomelle. Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että Suomen valtion kassa voitaisiin imeä tyhjiin korahtelevien eurojättien pelastamiseksi ja oma taloudellinen liikkumavaramme kutistuisi samalla olemattomiin. Samalla suurin osa tukiaisista menisi käytännössä Euroopan ulkopuolisten sijoittajien taskuihin.
Eikä edellä mainittujen takausten korotuspaine jää tähän. Aitona vaarana on, että Suomen takausten määrä joudutaan ajan mittaan kolminkertaistamaan. Markkina-arvioiden mukaan ERVV/EVM:n kokoa pitäisikin nostaa nykyisestä 726 miljardista eurosta peräti 2000 miljardiin euroon jotta euron kriisi ratkeaisi. Suomen osuus tästä potista olisi noin 40 miljardia euroa eli lähes Suomen vuotuisen valtionbudjetin verran. Onko meillä varaa tähän? Ei ole.
Tämä kaikki tapahtuu siitä huolimatta, että nämä ns. "no bailout"-järjestelyt, eli muiden euromaiden velkojen maksaminen, on eurovaltioiden yhteisestä sopimuksesta kielletty Maastrichtin sopimuksessa jo kaksi vuosikymmentä sitten yhteisvaluutta euron luomisen alkuaikoina.
Nämä kaikki suunnitellut muutokset kuolinkamppailuaan käyvän euron pelastamiseksi vauhdittavat samalla Euroopan Unionin liittovaltiokehitystä. Tukijärjestelmän muutos sitoo erityisesti pienten asiansa hyvin hoitaneiden euromaiden kädet tavalla, joka ei ole eduksi Euroopalle, Suomelle eikä suomalaiselle veronmaksajalle. Sinulle.
Lisätietoja:
Pietari Jääskeläinen
Perussuomalaisten Suuren valiokunnan valiokuntavastaava
puh. 09-432 3027
pietari.jaaskelainen@eduskunta.fi