Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Pirkko Ruohonen-Lerner on tehnyt eduskunnassa aloitteen alkoholin mielikuvamainonnan rajoittamisesta.
Aloitteessa todetaan alkoholin tv-mainonnan sallimisen kello 21 jälkeen johtaneen tilanteeseen, jossa mainonta tiivistyy loppuillan elokuviin ja sarjaohjelmiin. Koska tutkimusten mukaan vain muutama prosentti 14-vuotiaista ja sitä vanhemmista menee nukkumaan jo kello 21:n aikaan, ei mainonnan rajaamisesta loppuiltaan ei ole merkittävää hyötyä.
- Nuorten yleisimmin käyttämät alkoholijuomat ovat samoja, joiden mainontaa nuoret havaitsevat parhaiten. Näiden tuotteiden mainonta on suurelta osin mielikuvamainontaa, jolla viestitään, että alkoholi on osa nuorten hyvää ja trendikästä elämää, Ruohonen-Lerner toteaa.
Ruohonen-Lernerin mukaan alkoholimainonnan herkästi luomat positiiviset mielikuvat houkuttelevat alaikäisiä alkoholin käyttäjiksi.
- Varhain omaksutut kulutustottumukset pysyvät usein myös aikuisiällä ja myötävaikuttavat alkoholin aiheuttamien terveyshaittojen lisääntymiseen sekä alkoholisairauksien hoitamisesta aiheutuviin kansantaloudellisiin lisäkustannuksiin.
Aloitteessa esitetään alkoholimainonnan rajoittamista tuotetietojen kertomiseen ja mainonnan kieltämistä televisiossa ja elokuvissa.
- Näin aikuiset kuluttajat saisivat edelleen kaikki juomien valintaan liittyvät asiatiedot mainoksista, mutta mainonnasta olisi karsittu lapsiin ja nuoriin vetoavat päihdemyönteisiä mielikuvia synnyttävät ja päihteelliseen elämäntapaan houkuttelevat elementit, Ruohonen-Lerner toteaa.
Aloitteeseen kerätään parhaillaan allekirjoituksia. Perussuomalaisten lisäksi myös muiden puolueiden kansanedustajien toivotaan allekirjoittavan aloitteen.
Lisätietoja:
Pirkko Ruohonen-Lerner
050-512 2788