Arvoisa puhemies
Se on täällä tänään. Näin voi hyvällä
syyllä sanoa nyt lähetekeskustelussa olevasta liikennepoliittisesta
selonteosta. Eduskunnan suurin puolue, "tiepuolue" on odottanut tätä
asiakirjaa kuin kuuta nousevaa. Myös liikenneministeri on viime aikoina
toistuvasti viitannut annettavaan selontekoon, kun hänelle on esitetty
joku liikenteeseen liittyvä kysymys.
Vastaako selonteko sille asetettuja vaatimuksia, onkin toinen juttu. Kun luki
sen 62 sivua tiivistä tekstiä, jäi mieleen monta avointa kysymystä, vaikka
selonteko sinällään on laadittu asiallisesti ja monipuolisesti. Se taitaa olla
hankelistoilla ostettu poliittinen kompromissi. Onhan sen pohjana ollut lähes
130 lausuntoa sekä erilaisia keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia. Selonteon
loppupuolella olevat listat parannettavista ja rakennettavista kohteista ovat
juuri sitä konkretiaa, jota eri puolilla Suomea on innolla odotettu. Olihan
lausunnoissa esitetty lähes 150 hanketta mukaan selontekoon.
Arvoisa puhemies
Perussuomalaisten mielestä liikenneturvallisuusosio on saanut aivan liian vähän
tilaa selonteossa, kun ottaa huomioon viime vuosina liikenteessä menehtyneiden
ja loukkaantuneiden määrän verrattuna liikenneturvallisuutta koskevassa
periaatepäätöksessä asetettuihin tavoitteisiin. Selonteossa on aivan oikein
todettu, että liikenteen valvonta on tehokasta liikenneturvallisuustyötä.
Esitetyistä tehostamistoimista olemme kuitenkin toista mieltä. Nyt vannotaan
liiaksi automaattisen liikennevalvonnan nimiin.
Uskallamme väittää, että lisääntyvä "peltipoliisien" käyttö ei tuo
todellista lisäturvaa kuin sille tiekohteelle, jossa tuo telkänpönttö
on. Nyt on tilastoitu vain se, kuinka paljon liikenneturvallisuus on
parantunut noilla tieosuuksilla, joissa telkänpönttö on, mutta ei ole
lainkaan ajateltu sitä, mitä muutama poliisipartio olisi saanut
aikaiseksi sen sijaan, että poliisi joutuu istumaan päätteen ääressä
tekemässä ylinopeuskuvia, postittamassa rangaistusvaatimusilmoituksia
ja lähettämässä virka-apuja, jos ja kun "rankkarin" vastaanottaja
kiistää ylinopeuden. Sillä aikaa saavat esimerkiksi rattijuopot ja
autovarkaat liikkua vapaasti.
Käsittämättömin esitys on, että kunnille sallittaisiin liikennevalvontatyö.
Olisivatko perussuomalaiset autoilijat keskustavaltaisissa kunnissa
erityistarkkailussa? Kyllä kuntien rahoitus pitää hoitaa muilla tavoin!
Arvoisa puhemies
Selonteossa todetaan, että kaikkia perusteltuja liikenneväylä- ja
joukkoliikennetarpeita ei kyetä tyydyttämään käytettävissä olevilla
määrärahoilla. Perussuomalaiset katsovat, että on arvostuskysymys kuinka
paljon rahaa käytetään perusväylänpitoon. On muistettava, että valtio kerää
vuosittain liikenteeltä yli kuusi miljardia euroa, mutta siitä palautuu
liikenteen ylläpitoon vain noin miljardin euron verran.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä on erityisen pettynyt perustienpidon
kokonaisrahoitukseen. Hallituskauden 72 miljoonan euron luvattu lisäys olisi
pitänyt olla ehdottomasti vuosittainen vähin määrä, jolloin rahoitus ei
vähenisi reaalisesti, kuten nyt tulee tapahtumaan. Eduskunnan on korjattava
tämä epäkohta. Kunnossapidon kustannukset ovat viime vuosina kasvaneet noin 30
miljoonaa euroa vuodessa. Uhkana on, että lisärahoituksen kohdistuessa
perustellusti pääosin alempiasteiseen soratiestöön puuhuollon turvaamisen
nimissä, päällystettyjen seutu- ja yhdysteiden sekä siltojen kunto heikkenee
entisestään. Tätäkö Keskustan edustajat tarkoittivat vaalilupauksissaan?
Yksityisteille, joita on noin 350 000 kilometriä ja joista valtionapuun
oikeutettuja on noin 55 000 kilometriä, luvattu vuosittainen 10 miljoonan euron
korotus on oikean suuntainen, mutta vasta 35 miljoonan euron vuositasolla
yksityisteiden kunto pystyttäisiin säilyttämään kestävällä tavalla.
Tässä yhteydessä olisi ollut paikallaan antaa lupaus arvonlisäveron
poistamisesta tiekunnilta. Erään arvion mukaan tiekunnat ovat maksaneet
valtiolle arvonlisäveroa vuodessa noin 17 miljoonaa euroa yksityisteiden
kunnostuksista.
Perussuomalaiset eivät voi ymmärtää ajatusta siitä, että kunnat olisivat
velvoitettuja osallistumaan taloudellisesti valtion ylläpitämien teiden
perusparannushankkeisiin. Olisimme toivoneet, että selonteossa olisi selvästi
todettu, että vastuu niistä kuten liikenneturvallisuushankkeistakin kuuluu
yksinomaan valtiolle, joka kerää liikenteeltä verotkin. Nyt moni köyhä kunta on
joutunut ottamaan lainaa, että on saanut jonkun valtion tiehankkeen aloitukseen,
koska tiehallinto on edellyttänyt kunnan mukaan tuloa.
Arvoisa puhemies
Rautateiden osalta voi todeta, että valitettavasti selonteon perusteella ainakaan tämä sukupolvi ei näe aikaa, jolloin tärkeimmät tavaraliikenteen käyttämät ratayhteydet saataisiin 25 tonnin akselipainon kestäviksi.
Arvoisa puhemies
Eduskunnalla on palautekeskustelussa mahdollisuus tehdä selontekoon selviä
parannuksia erityisesti liikenneturvallisuuden ja perusväyläverkoston osalta.
Perussuomalaiset luottavat, että ne esitykset myös tulevat valiokunnalta.
Arvoisa puhemies
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän yksittäiset jäsenet pureutuvat tarkemmin selonteon yksityiskohtiin, koska annettuun 7 minuuttiin ei ryhmäpuheenvuorossa pysty sisällyttämään kaikkia selonteon aihepiirejä.