Arvoisa puhemies!
Hallituksen selonteko valtiontalouden kehyksistä vuosille 2009-2012 tarjoaa
ennusteita hidastuvasta talouskasvusta. Näistä synkistäkin tulevaisuudenkuvista
huolimatta valtiontalouden pitempiaikaisen myönteisen kehityksen pitäisi
mahdollistaa nykyistä tasaisempi hyvinvoinnin jakautuminen. Valtion kirstusta
on riitettävä rahaa heikompiosaisten palveluihin ja heidän asemansa
parantamiseen. Nimenomaan pienituloisten ostovoiman kasvattaminen vaikuttaa
tehokkaasti kotimaiseen kulutukseen, mikä osaltaan vahvistaa talouskasvua.
Perussuomalaisten mielestä talouskasvu ei saisi olla itseisarvo; tärkeintä on,
että kaikki kansalaiset saavat tarvitsemiaan hyvinvointipalveluita. Kuitenkin
kunta- ja palvelurakenneuudistuksen ja valtion tuottavuusohjelman nimissä näitä
palveluita ajetaan jatkuvasti alas.
Hallituksessa ollaan taas käynnistämässä uusia tuottavuuden lisäämiseen
tähtääviä toimenpiteitä, joilla pyritään nyt 4800 henkilötyövuoden
vähentämiseen; siitäkin huolimatta, että monella alalla on jo valmiiksi
vaikeuksia saada työt tehtyä hyvin nykyisellä henkilömäärällä. Mielestämme
tuottavuusohjelman tavoitteena tulisi olla tuottavuuden ja palveluiden aito
parantaminen eikä vain henkilöstön määrän vähentäminen.
Yksityiset yliopistot?
Innovaatioyliopistoon ollaan kehyspäätöksen mukaan valmiita sijoittamaan 500
miljoonaa euroa, mikäli muut rahoittajatahot sitoutuvat sijoittamaan
hankkeeseen vähintään 200 miljoonaa euroa. Hallitus tarjoaa yksityisen
rahoituksen mahdollisuutta myös muille korkeakouluille. Vaikka nyt väitetään
kiven kovaan, että kaupallinen rahoitus ei heikennä julkista rahoitusta, herää
silti kysymys, ollaanko Suomessa pikku hiljaa liukumassa yksityisen
korkeakoulujärjestelmän suuntaan? Ja jos näin käy, mitä silloin tapahtuu niiden
alojen tutkimukselle, jotka eivät rahoittajia kiinnosta?
Hallitus haluaa tehdä Suomesta "luovuuden, osaamisen ja korkean sivistyksen
maan", mikä toki kuulostaa komealta. Kuitenkaan lasten ja nuorten luovuutta ei
meillä tueta riittävästi. Suomalaiset lapset ovat perinteisesti menestyneet
hyvin koulussa, mistä paljon puhutut Pisa-tuloksetkin kertovat, mutta asialla
on kääntöpuoli: Tutkimuksen mukaan 65 % lapsista kärsii ilon puutteesta
koulussa. Ilmeisesti suomalaislapsista tulee suorittajia jo varhain, ja samalla
he luopuvat liian aikaisin lapsuudelle ominaisesta luovuuden toiminnasta. Tällä
on väistämättä seurauksia pitkälle aikuisuuteen.
Pienituloisten asema
Tämän päivän Suomi ei kohtele heikoimpiaan hyvin. Valtiovetoinen inflaatio
vaikuttaa eniten pienituloisiin. Kun asuminen, elintarvikkeet, lääkkeet, sähkö,
polttoaineet ja palvelut kallistuvat, joutuvat tiukimmille ne, jotka jo
ennestään ovat heikossa asemassa, kuten työttömät, pätkätyöläiset, opiskelijat,
yksinhuoltajat, köyhät lapsiperheet, vammaiset ja pienten eläkkeiden varassa
elävät.
Perussuomalaisten mielestä näiden ryhmien hyvinvointia yhteiskunnan tulisi
tukea huomattavasti nykyistä enemmän. Eläkkeiden tulisi seurata yleistä
palkkakehitystä, jotta niiden ostovoima ei heikkenisi jatkuvasti. Taitetusta
indeksistä on päästävä eroon.
Veteraanit kunnia-asia
Valtio ei myöskään saa unohtaa sotiemme veteraaneja, sotainvalideja ja
kotirintamanaisia. Nämä ihmiset ovat uhranneet puolestamme paljon, ja on
kunnia-asia, että heidän hyvinvoinnistaan jatkossakin pidetään huolta. Kuntien
tulisi oma-aloitteisesti kartoittaa edellä mainittujen ryhmien avuntarve ja sen
perusteella aktiivisesti tarjota jokaiselle heidän tarvitsemiaan
kuntoutuspalveluita.
Nykyisellään, kun tällaista kartoitusta ei ole tehty, osa avustamiseen
tarkoitetuista määrärahoista jää käyttämättä ja moni jää ilman tarvitsemaansa
välttämätöntä kuntoutusta, kun ei osaa eikä enää jaksa sitä itse lähteä anomaan.
Vanhustenhoitoon voimavaroja
Vanhustenhoidon nykytila on hyvä esimerkki siitä, että tuottavuusajattelu on
mennyt liian pitkälle. Tässä niin kutsutussa hyvinvointivaltiossamme ei
ihmisellä enää ole minkäänlaista arvoa sen jälkeen, kun hän on työnsä tehnyt ja
lakannut tuottamasta. Tapa, jolla vanhukset suljetaan laitoksiin, sidotaan
sänkyihinsä ja vaiennetaan lääkkeillä, on täysin epäinhimillinen. Siitä on
tehtävä loppu. Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä sitä, että valtio on
osaltaan ajanut monet kunnat niin heikkoon taloudelliseen asemaan, että niiden
on vaikea selviytyä sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvistä velvoitteistaan.
Laitoshoidon tarvetta vähentävää omaishoitoa on tuettava nykyistä enemmän, ja
vammaisten oikeus henkilökohtaiseen avustajaan subjektiivisena eli
velvoittavana oikeutena tulisi pikaisesti taata lailla. Hoivatyöhön tarvitaan
lisää henkilökuntaa, jolla on asianmukainen koulutus, hyvät työolosuhteet ja
riittävästi aikaa potilailleen. Tähän on löydyttävä resurssit. Valtion tulisi
turvata kaikille kansalaisilleen loppuun saakka ihmisarvoinen elämä. Näin ei
tällä hetkellä ole, ja se on suuri häpeä.
Koko Suomi elinkelpoisena
Eri puolilla Suomea asuvat ovat eriarvoisessa asemassa palveluiden laadun ja
saatavuuden suhteen. Heikko-osaisten asema usein heikkenee entisestään
syrjäseuduille mentäessä. Tähän epäkohtaan tulisi puuttua. On kaikkien
suomalaisten etu, että koko Suomi pysyy elinkelpoisena ja asuttuna. Ikävä kyllä
syrjäseutujen asukkaiden hankalaa asemaa heikentää entisestään pian vaadittava
jätevesijärjestelmien uudistaminen. Valtion olisikin taloudellisesti tuettava
pienituloisia näissä kohtuuttoman hintaisissa investoinneissa.
Kotimaisen puun käytön lisääminen ja teollisuuden puuhuollon turvaaminen ovat
tavoitteita, joita toteuttamalla voidaan sekä säilyttää työpaikkoja että
osaltaan edistää syrjäseutujen säilymistä elinvoimaisena. On erittäin tärkeää,
että kehyspäätöksessä varaudutaan Venäjän asettamien puutullien mahdolliseen
nousuun edistämällä kotimaista puunsaantia Esko Ahon vetämän työryhmän
esitysten pohjalta.
On valitettavaa, että metsien ensiharvennushakkuista saatujen tulojen
mahdolliselle verovapaudelle on jääty odottamaan EU-komission lupaa. Tällainen
EU:n "mallioppilaana" oleminen ei laita puukauppaa liikkeelle, vaan päinvastoin
epävarmuus jarruttaa puunmyyntiä. Myös metsänparannusvarojen lisääminen on
myönteinen asia, mutta varat pitäisi saada käyttöön etupainotteisesti.
Tiepääomaa kadotettu
Liikennehankkeisiin kehyspäätöksessä osoitetaan onneksi aiempaa enemmän varoja.
Perustienpidon määrärahoja lisätään kehyskaudella 60 miljoonaa euroa. Kun
kuitenkin tiedetään, että esimerkiksi tiepääomaa on kadotettu teiden kunnon
heikentyessä joka vuosi reilusti tuota luvattua investointia enemmän, niin
valitettavasti osoitetut varat eivät tule riittämään koko Suomen tarpeisiin
siten, että tiestön kuntoon saataisiin merkittävää kohennusta. Luvattujen
rahojen jaossa ei enää saa asettaa köyhiä kuntia selkä seinää vasten, eli
pakottaa niitä osallistumaan määräprosentein alempiasteisen tiestön
perusparannuskustannuksiin.
Tiestön heikko kunto aiheuttaa vaikeuksia elinkeinoelämälle ja heikentää
liikenneturvallisuutta etenkin syrjäseuduilla. Tämän lisäksi odotettavissa on
muun muassa painorajoitusten lisäyksiä rataverkostoon sen kunnon edelleen
heikentyessä. Kaiken kaikkiaan kehyspäätöksessä on lueteltu pitkä lista
erilaisia liikennehankkeita. Täytyy vain toivoa, että ne myös toteutuvat.
Ihminen rahan edelle
Perussuomalaisten mielestä hallituksen lähtökohtana valtiontalouden
suunnittelussa tulisi aina olla inhimillisten arvojen ja yhteisen hyvinvoinnin
edistäminen kylmien talouslukujen sijaan. Tämän suuntaisia muutoksia
Perussuomalaiset toivovat valtiovarainvaliokunnan mietintöön.
Kehysraameissa esitetyt keinot eivät pysäytä kansan kahtiajakoa, koska
köyhyysrajan alapuolella elävien kansalaisten määrä entisestään lisääntyy.
Ihmisten henkinen pahoinvointi ja uupuminen kaikissa ikäluokissa tuntuvat
lisääntyvän vuosi vuodelta.
Voidaankin kysyä, onko vahvan talouskasvun, menestyksen ja huippuosaamisen
hintana loppuun palanut, onneton kansa. Arvoisa puhemies, sellaista hintaa ei
Suomella ole varaa maksaa.
--
Lisätiedot:
pirkko.ruohonen-lerner@eduskunta.fi
puh. 050-512 2788