ARTIKKELIT
Rekkojen kavennus aiheuttaa ongelmia
EU-direktiivi vaatii Suomen ylileveiksi katsottujen yli 22-metristen moduulirekkojen kaventamisen 2,60-metrisistä 2,55-metrisiksi. Kavennukselle myönnetty kolmen vuoden kansallinen ylimenokausi päättyy ensi vuoden alusta. Kavennuksen kustannukset ovat 5 000-20 000 euroa rekkaa kohti.

  - Tämä asia on niin syvältä kuin vain voi olla. Teollisuus ja kauppa ovat aikoinaan halunneet rekat 2,60-metrisiksi ja liikennöitsijät ovat satsanneet siihen paljon rahaa. Nyt niitä taas kavennetaan. Se aiheuttaa ongelmia lastauksessa, ongelmia kuormansidonnassa, eikä sillä ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään tekemistä, kertoo Perussuomalaisten Hämeen piirin varapuheenjohtaja ja liikennöitsijä Seppo Venesjärvi Orimattilasta.
  Venesjärvi onkin päättänyt, että hänen omalta kohdaltaan liikennöinti päättyy tähän:
  - Uusi yhdistelmä maksaa vähän yli 200 000 euroa, ja sellaista en enää hanki. Tuhansia euroja maksavia kavennuksia ei vanhaan kalustoon kannata ryhtyä tekemään. Suomalaisten liikennöitsijöiden talous ei kestä tällaista, ja kun suomalaiset lopettavat, siirtyvät kuljetukset virolaisille, puolalaisille ja romanialaisille yrittäjille. Näin on jo tapahtunut. Ja vuodenvaihteen jälkeen tulee liikenteessä olemaan hirveä määrä laittomia autoja.


Teksti: Mika Männistö

Julkaistu 21.10.2009 klo 09:24