Suomen koulujärjestelmän tulokset ovat herättäneet myönteistä huomiota maailmalla. Pisa-tutkimuksen mukaan koululla menee hyvin: opetus on tasokasta.
Samaan aikaan kuitenkin erityisopetusta tarvitsee yhä useampi, eikä lasten ja nuorten psykiatristen palveluiden tarjonta vastaa kysyntää. Mieleen muistuu Jokela. On kuvaavaa yksilöllisyyttä korostavalle, turhankin globaalille ajallemme, että murhaaja oli löytänyt sekopäisen tukiyhteisönsä internetistä. Miten tällaiset murhenäytelmät voidaan jatkossa estää?
Syrjäytymisen hinta
Onko perinteisten koululuokkien poistaminen osaltaan ollut vaikuttamassa syrjäytymisvaarassa olevien nuorten määrän kasvuun?
Kyseessä on tietenkin vain yksi tekijä mutta selvittämisen arvoinen, sillä yksikin syrjäytynyt maksaa yhteiskunnalle noin 700 000 euroa – inhimillisistä kärsimyksistä puhumattakaan.
Luokaton lukio
Lukioissa siirryttiin luokattomaan opetukseen asteittain vuoden 1994 jälkeen. Uudistuksella haettiin joustavuutta ja tehokkuutta. Onnistuttiinko siinä?
Luokattomuus mahdollistaa lukiolaiselle joustavasti yksilölliset opintovalinnat, ainakin suuremmissa lukioissa. Toisaalta luokattomuus on pidentänyt opiskeluaikoja, joten tehokkuus ei ainakaan tässä mielessä ole kasvanut. Sitä paitsi suoritustaso ei ole parantunut ylioppilastutkintoa hajauttamalla.
Sosiaalista turvallisuutta
Peruskouluissakin on pääosin siirrytty kurssimuotoiseen opetukseen mutta ei vielä sentään lukioiden tapaan luokattomaan järjestelmään. Toivottavasti niin ei koskaan tehdäkään. Koko kouluajan yhdessä pysyvällä luokalla on nimittäin kiistattomia etuja, jos kohta haittojakin. Oppilaat oppivat tuntemaan toisensa. On tärkeää, että nuorella on ryhmä, johon kuulua. Luokkahenki synnyttää sosiaalista turvallisuutta.
On ihmisluonnolle ominaista, että perinteisten koululuokkien kaltaisissa ryhmissä nuoret oppivat sitä paljon puhuttua yhteisöllisyyttä, josta rakentuu yhteiskuntarauha. Juuri yhteisöllisyys luo todellista joustavuutta ja tehokkuutta.
Vahvat yksilöt kyllä porskuttavat elontiellä. Heille sopii nykykoulujärjestelmä luokattomine lukioineen. Tavoitteenamme pitää kuitenkin olla yhteisöllisempi malli, joka kuljettaa mukana myös heikompia. Meillä ei ole varaa antaa nuortemme syrjäytyä.
Jussi Niinistö
Kirjoittaja on Perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri