Jokaisella aikakaudella on yksi asia, joka antaa oman leimansa poliittiselle keskustelulle. 1970-luvulla kohistiin television yleistymisestä, jonka myötä poliitikkojen retoriikka muuttui dramaattisesti. Muista erottautuminen tuli entistä tärkeämmäksi, kun myös tärkeimmät sanomalehdet muuttuivat vähitellen sitoutumattomiksi.
1990-luvulla puhuttiin poliitiikan henkilöitymisestä, joka on vaikuttanut ihmisten käsitykseen äänestämisestä. Yhä useampi sanoo äänestävänsä henkilöä puolueen sijaan, mikä oli harvinaista vielä pari vuosikymmentä sitten.
Seuraavissa eduskuntavaaleissa internetin käyttö lyö itsensä lopullisesti läpi, mutta mitä siihen vahvasti liitetty sosiaalinen media oikeastaan tarkoittaa? Palveluiden kirjo on laajempi kuin useat ymmärtävätkään – muun muassa tietosanakirja Wikipedia, videopalvelu YouTube ja blogipalvelut WordPress sekä Twitter. Yhteistä kaikille on että sisältö on pääosin käyttäjien tuottamaa. Yksilöt eivät ole sosiaalisessa mediassa kuluttajia, vaan aktiivisia toimijoita
Merkittävin on tietysti Facebook, joka on mullistanut tavan miten nettikäyttäjät kommunikoivat ja jakavat tietoa keskenään. Sivusto tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden kuvallisen käyttäjäprofiilin luomiseen, mahdollisuuden liittyä erilaisiin yhteisöihin ja saada tietoa tulevista tapahtumista. Yksittäinen poliitikko voi myös luoda oman virallisen sivun, jossa esitellä tavoitteitaan ja kommunikoida kansalaisten kanssa. Facebook on niin tärkeä, että esimerkiksi SAK on ohjeistanut työntekijöitään sen käytöstä.
Perussuomalaisille sosiaalinen media tarjoaa yhden tehokkaan kanavan olla yhteydessä kansalaisiin ja jakaa puolueeseen ja sen toimijoihin liittyviä kirjoituksia. Perussuomalaisten virallinen Facebook-ryhmä on suomalaisista puolueista suurin, mikä kertoo siitä että kannattajakuntaamme kuuluu yhä enemmän nuoria ja naisia, joita on runsaasti internetin käyttäjissä. Puolueen Facebook-suosio ja kannattajillemme ryhmän kautta lähetetty vetoomus avusta tienvarsimainonnassa ylitti uutiskynnyksen.
Eräs toimittaja kysyi minulta, että miten puolueemme voi näkyä niin vahvasti internetissä, vaikka resurssimme ovat verrattain pienet. Siinäpä se. Avain internetin hyödyntämiseen ei ole paksu lompakko, kuten on pitkälti perinteisen lehtimainonnan tapauksessa. Perussuomalaisilla on ihmisiä, jotka ymmärtävät miten nettimaailmassa täytyy toimia, jotta viesti menee perille. Siitä huolimatta perinteinen media haastattelee sosiaalisen median käytössä epäonnistuneita vanhoja puolueita, jotka palkkaavat kalliita mainostoimistoja tekemään työn puolestaan.
Vaalikampanjan luonne on muuttunut, kun nuoret äänestäjät eivät viihdy markkinoilla, mutta ovat netissä kuin kala vedessä. Sosiaalisissa yhteisöissä kannatetaan poliitikkoja julkisesti, mutta poliitikon koukussa täytyy olla sopiva mato. Facebook-ryhmämme uutisia on luettu tämän vuoden alusta jo yli miljoona kertaa.
Simon Elo ja Jarno Eerola