Valtion omistajaohjausyksikön, sen virkamiesten ja poliittisen johtajan Heidi Hautalan (vihr.) ymmärrys Suomen elintärkeistä toiminnoista on alta kaikkien kriteerien.
Hautala ei kommentoi mitenkään Arctic Shippining riskejä arktisilla öljykentillä, lisäksi omistajaohjausyksikön virkamiehet eivät ole tehtäviensä tasalla laittaessaan peliin Suomen koko huoltovarmuuden, sekä viennin että tuonnin talvioloissa.
Suomen valtion omistama Arctic Shipping on osakeyhtiö. Osakeyhtiön vastuu rajoittuu osakeyhtiön varallisuuteen. Ison vahingon sattuessa esim. arktisessa öljynporauksessa, vaikka vain osavastuun kohdentuminen Arctic Shippingiin, saattaa koko Suomen jäänmurtokalusto joutua vasaran alle. Se siitä.
Itsekin pitkään ja edelleen kapteenina toimineena - myös Pohjanmeren öljykentillä - tiedän, että vahingon sattuessa kaikki osapuolet yrittävät siirtää vastuuta toisilleen. Poralautan siirrossa, putkien paikalleen asentamisessa ja kaikessa muussakin tavanomaisessa off shore -toiminnassa on aina riskinä myös olla vahingon aiheuttajana tai ainakin osallisena siihen.
On kaksi poliittista ministeriä, joiden ensisijaisesti pitää tulla esille ja kertoa selkeästi miksi tähän on lähdetty, ja mitkä ovat kaikkein pahimman vaihtoehdon seuraukset Suomelle. Heidi Hautala (vihr.) ja Ville Niinistö (vihr.), tehkää velvollisuutenne ja kantakaa vastuunne, kun hallituksen johtajasta siihen ei ole.
Pasi Kortesuo
merikapteeni,
Sallan Perussuomalaisten puheenjohtaja