Käsittelimme alkoholimainonnan rajoitusmahdollisuuksia lakivaliokunnassa vuosina 2008-2009. Jo tuolloin meillä oli riittävän paljon tietoa, jonka pohjalta olisimme voineet tehdä pykälämuutoksen, joka olisi kieltänyt lapsille ja nuorille suunnatun alkoholin mielikuvamainonnan.
Alkoholimainonta tulisi rajoittaa vain tuotetietojen kertomiseen, minkä lisäksi se tulisi kieltää kokonaan televisiossa ja elokuvissa. Kun kyseisestä muutosesityksestä äänestettiin eduskunnan täysistunnossa kesäkuussa 2009, vain 33 kansanedustajaa kannatti alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä, kun taas sallivamman mainonnan puolesta äänesti 119 kansanedustajaa.
Kesästä 2010 alkaen ovat useat kansanedustajat vaatineet julkisuudessa tiukkasävyisesti alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä tiedotteiden, uutisten, mielipidekirjoitusten ja lakialoitteenkin voimin. Minua hieman ihmetyttää, miksi samat edustajat äänestivät vastoin omia näkemyksiään silloin, kun asia oli ajankohtainen täysistunnossa.
Helmikuussa 2011 eräät kansalaisjärjestöt lanseerasivat kampanjan, jossa ne kehottavat ihmisiä pohtimaan, onko ainoa keino suojata lapsia alkoholin mielikuvamainonnalta laittaa heille ämpärit päähän! Toivon, että alkoholin mielikuvamainonta saataisiin lopultakin kiellettyä, kun seuraavaa hallitusohjelmaa kirjoitetaan reilun kuukauden kuluttua.
Pirkko Ruohonen-Lerner
kansanedustaja
Porvoo